Een taalkast bestaat uit lades en planken met deurtjes ervoor. Op het spellinggedeelte staan de te oefenen spelling categorieën afgebeeld en op het taalgedeelte de te oefenen onderwerpen van taal. In de kast kan de school instructie-, spel- en oefenmateriaal handig per onderwerp of categorie opbergen. Dit zorgt voor inzicht en overzicht en draagt bij aan de (door-) ontwikkeling van het taal- en spelling onderwijs.
Waarom een taalkast?
Al langere tijd vallen de prestaties voor spelling in zowel basis-als voortgezet onderwijs tegen. De laatste jaren is er nogal wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar welke, door de speller gehanteerde strategieën het beste werken bij het spellen en bij het leren spellen. Daaruit komt naar voren dat leerkrachten aandacht kunnen besteden aan spelling vanuit een taalbeschouwelijke invalshoek om zo het spellingbewustzijn bij leerlingen te vergroten.
Wil je eerst meer informatie óf wil je graag een offerte ontvangen? Neem gerust contact met ons op.
Taalgedeelte
De taalonderwerpen op de taalkast helpen basisschoolleerlingen taalvaardigheden te versterken. Leesstrategieën verbeteren tekstbegrip. Schrijfstrategieën maken schrijven effectiever. Zinsverbanden verduidelijken hoe woorden samenhangen, woordsoorten leren de functies van woorden. Zinsdelen tonen hoe zinnen zijn opgebouwd. Leestekens verbeteren de leesbaarheid. Woordenschat vergroot het taalgebruik, en mondelinge taal bevordert communicatievaardigheden.
Deze elementen zijn essentieel voor het ontwikkelen van sterke taalvaardigheden, wat leidt tot beter lezen, schrijven, en praten.
Spellinggedeelte
Deze onderwerpen helpen leerlingen bij het begrijpen van verschillende spellingregels. Met Samenstellingen leren ze hoe ze woorden combineren. Leenwoorden komen uit andere talen, dus moeten ze correct gespeld worden. Achtervoegsels tonen hoe toevoegingen de betekenis veranderen. Hoofdletters wijzen op het belang van de juiste naam- of zinsbeginsels. Woorden met apostrof leren ze te onderscheiden. Clusters van medeklinkers helpen bij het begrijpen van lettercombinaties. Werkwoordspelling leert hen de juiste vormen van werkwoorden te gebruiken.
Dit bevordert de automatisering van spellingvaardigheden bij leerlingen
De taalkast gebruiken
De taalkast vergroot de motivatie van leerlingen en daarmee ook de effectieve leertijd, omdat je sneller tot automatiseren komt als je allen of in kleine groepjes geïsoleerd kan inoefenen. Leerkrachten en leerlingen hebben direct toegang tot bijpassend materiaal. Leerlingen kunnen zelfstandig spellen en oefenmateriaal pakken aansluitend op hun eigen leerdoel.
We bieden ook rekenkasten aan. Met deze kasten hebben we al meer dan 300 basisscholen geholpen om een leeromgeving in te richten waar rekenen centraal staat.
Rekenkast M De bekende rekenkast van formaat: 36 × 151 × 97 cm